Vem skulle gå till en tandläkare utan relevant utbildning? Eller skicka sina barn till en skola där lärarna saknar formell kompetens? De flesta av oss skulle nog avstå. Samma princip bör gälla för hundträning – instruktörens och hundägarens stora ansvar är att säkerställa att den som arbetar med hunden har rätt kunskap och utbildning.

Instruktörens och hundägarens stora ansvar vid hundträning
Det finns idag ingen ”skyddad titel” av hund- instruktörer/coacher/lärare/psykologer (nedan kallade hundinstruktörer) med statlig översyn, insyn och kontroll. Det finns gott om anordnare av utbildningar, vissa mycket bra och andra mer tvivelaktiga. Men det innebär att vem som helst kan kalla sig hundinstruktör. Kanske är avsaknaden av en ”skyddad titel” under statens kontroll, en av flera orsaker till att ”hundbranschen” är så överhopad av tyckande och påståenden och allt från den ena ytterligheten till den andra?
Det finns ca 800 000 hundar i Sverige och mängder av dessa hundar tas med på mängder av olika kurser där deras mattar/hussar möter hundinstruktörer som påstår det ena och det andra. Vår erfarenhet visar att man som hundägare har väldigt högt förtroende för hundinstruktörer. De är auktoriteter, vars ”utlärning” man lyssnar på och är villig att pröva på sin hund. Detta innebär att det vilar ett väldigt stort ansvar hos alla hundinstruktörer över hur hundar behandlas. Vi instruktörer måste därför faktiskt veta vad vi talar om! Hur skall man då som hundägare kunna veta att det instruktören säger stämmer och är riktigt och att instruktören har kunskap om det hen påstår sig veta?
Känn dig trygg med att våra hundkurser bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet – inte korta instruktörsutbildningar eller personliga åsikter. Du får tydliga svar på dina frågor och konkreta verktyg för din hundträning.
När du bokar en kurs hos oss får du dessutom tillgång till mängder av instruktionsfilmer som visar övningarna – helt utan extra kostnad. Ett perfekt stöd under hela din kurs!
Det bedrivs idag mycket forskning om hundars beteende, kognitiva förmåga, inlärningspsykologi, behov, egenskaper osv. Så ett försök till kvalitetssäkring om din instruktör är att veta att hen kan detta, att instruktören fått lära sig, följer och tillämpar den senaste forskningen och den forskningsrelaterade beprövade erfarenheten. Det blir alltså delvis hundägarens ansvar att kontrollera sin instruktör, i väntan på instruktörsutbildningar med ”skyddad titel”, där man som hundägare kan lita på en från Skolverket eller Yrkeshögskolans utfärdade legitimation.
Ställ frågor till din instruktör, var nyfiken och fråga varför. Nöj dig inte med förklaringar och påstående som inte kan backas upp med sådant som man faktiskt studerat. Att ha erfarenhet av några hundar säger ingenting om hur hundar ”funkar”. Att alltid ha gjort på ett sätt och med s.k. lyckat resultat säger ingenting om att det är rätt sätt. Alla instruktörer skall kunna skilja på egna personliga erfarenheter och vad man faktiskt idag vet om hundar genom kvantitativa och kvalitativa studier.